Hopp til innholdet

Hvordan å unngå luft i slangene

Personen som har montert sin varmer i denne videoen har slitt med at varmeren kun starter opp annenhver gang. Etter å ha mottatt en del bilder og video på monteringen avdekket vi at monteringen av slanger til og fra dieselpumpen ikke var gjennomført korrekt.

Problemet er at mange varmere nå leveres med en grønn myk slange til dieselen. Denne slangen er ca. 3-4 ID (inner diameter) og man får ikke med noen slanger til å lage overganger. Dette gjør at kjøperen prøver å montere med denne slangen og presser den på best mulig på pumpen, noe som her viser seg å gi en dårlig effekt.

I dette fallet har kjøperen også benyttet en 5mm ID slange fra tanken og frem til dieselpumpen. Bruken av begge disse slangene gjør at pumpen suger med seg luft frem til varmeren samt at den får en dårligere suge og skyveevne, dette kombinert gir en feilaktig kombinering mellom diesel og luft i forbrenningen.

Det skal tillegges at kjøperen ikke har skiftet slangene enda og testet om varmeren fungerer som forventet men jeg velger likevel å legge opp denne video som beskrivelse på hvordan å montere slangene.

Seksjonen Diesel, vanlige feil, er oppdatert med samme video.