For 5 år siden kjøpte jeg min første seilbåt, den var av modellen rimelig og store investeringer var i utgangspunkt ikke et alternativ. For å få økt komfort var en av de første investeringene å få installert en dieselvarmer. Jeg hadde ingen erfaring med montering, heller ingen gode guider for hvordan den skulle bli montert. Jeg visste at min nye investering var en kopi av en D4 og brukte derfor monteringsguiden fra Eber til min egen installasjon.
Jeg har lenge tenkt at det er greit å kontrollere funksjonen og delene inne i varmeren, men den eneste periodiske kontrollen jeg har gjort har vært å løsnet litt på eksosrøret for å kontrollere at det ikke er noen ansamlinger med diesel eller vann der.
Jeg må si at kinavarmeren imponerer på alle områder utover en, når jeg nå fjerner “topplokket” på varmeren min som har vært i bruk hver sommer og i 4 år med maritim miljø ser den meget frisk ut, ingen antydninger til rust inne på komponenten. Varmeren har startet og gått i alt slags vær og fungerer som en drøm.
Men så til den delen som ikke imponerer. Denne gangen valgte jeg å løsne eksosrøret helt for å kontrollere at det fortsatt var solid og ingen muligheter for lekkasje var til stedet. Det var nok med en liten trøkk på røret så knakk det i enden og lagde relativt store hul. Se vedlagt bilder.
Man kan enkelt se at dette materialet er ikke laget for et maritim miljø og bør erstattes med en erstatning i rustfritt. Jeg selger selv ikke eksosdeler i nettbutikken og anbefaler at den som ønsker å erstatte sitt eksosrør kjøper 24mm rør på Maritim slik jeg gjorde, tror prisen var rundt 250kr per meter. Bedre for tidlig enn for sent! Oppdatering: jeg har nå fått inn tolags eksosrør i rustfritt.