En korrekt montering av eksos-slangen, bruk av eksospotten og montering av skroggjennomføringen er essensiell for en sikker drift av din varmer.
Det er faktisk rett og slett farlig om du ikke gjennomfører dette på en korrekt måte. CO forgiftning er en “stille morder” følg derfor nøye med i dette avsnittet.
Informasjon: Om du har følget de tidligere avsnittene i denne serien for montering av din dieselvarmer har du nå en dieselvarmer godt plassert i båten din. Vi skal nå montere eksosslangen, skroggjennomføringen og eksospotten, eller skal vi det?
Husk at eksosslangen og skroggjennomføringen blir meget varme ved gange, gjennomføringen bør være av isolert type som vist på bildet ovenfor. Hvis den blir montert med en vanlig gjennomføring vil du raskt se skader i form av varme i gelcoat og glassfiber.
Eksospotten: Eksospotten som følger med kinavarmeren er ikke laget for bruk i båt, den har et dreneringshull som gjør at den ikke er 100% tett og derfor kan den ikke brukes ved installasjon i båt. Eksospotten er kun laget for montering hvor eksosslanger og potten er plassert utenfor lukket rom, for eksempel under en bil, van eller lignende.
VIKTIG: Problemet er at om denne monteres i det samme lukkede rommet som varmeren, og varmeren suger luften som skal varmes opp fra det samme rommet vil den suge med en del eksos som så blir dyttet ut i kabinen. Skal du bruke en eksospotte til montering i båt må denne kjøpes separat.
Skroggjennomføring og eksosrør: Start med å feste eksosrøret til varmeren strekk det ut sånn at du får en slak skråvinkel nedover, markere hvor du skal drille hull for gjennomføringen. Bruk et lite bor først fra innsiden, for så å bruke en hullsag fra utsiden i riktig diameter til din gjennomføring. Husk at gjennomføringen helst skal være plassert minst 30cm over vannlinjen.
Grunnen til at eksosslangen skal være plassert i en slak skråvinkel nedover er for å unngå ansamlinger av uforbrent diesel eller kondens i et eventuelt lavpunkt på slangen.
Eksempel korrekt montering:
Eksempel IKKE korrekt montering: Varmeren burde ha vært montert høyere eller skroggjennomføringen lavere.