Monteringen av dieselpumpe, filter og slangen er veldig viktig, og feilaktig montering er en av hovedgrunnen til at din varmer ikke brenner rent, genererer mye røyk eller rent av faktisk stopper helt opp.
Pumpen: Dieselpumpen er god til å dytte væske men ikke like god til å suge væske, derfor er det viktig at den ikke blir plassert for langt fra tanken. Jeg har tidligere brukt opp mot 4,5m slange uten problem men anbefaler så kort som mulig og med minst mulig høyning på slangen. Pumpen skal monteres i ca. 35 graders vinkel. Hvis pumpen blir montert opp ned eller liggende så vil det samle seg små luftbobler inne i pumpen som ikke får kommet seg ut.
Slanger og koblinger: Når man kapper dieselslangen og koblingene er det viktig at man ikke benytter en saks fordi dette klemmer sammen slangen før den blir kappet, bruk heller en skjærefjøl og en skarpkniv som du “sager” igjennom slangen og koblingen med.
Begynn med å måle hvor lange dine koblinger trenger å være og kapp til disse, her måler jeg 17,5mm på koblingene til dieselfiltret og 15mm på dieselpumpen, jeg tar dette ganger to og kapper til koblingene.
Som illustrert i det siste bildet skal koblingen plassers på midten av filtret/pumpen/varmeren for så å trykke inn slangen også inn til midte. De skal møtes i midten som bildet illustrerer for å minimere muligheten for at den suger inn falsk luft. Falsk luft vil gjøre at pumpen ikke fungerer som forventet og varmeren vil ikke brenne rent og generere røyk.
Ferdig montering: Når dieselslangen, dieselfiltret og pumpen er montert bør den se slikt ut. Slangen har ingen muligheter for luftlommer, filtret er montert riktig vei og pumpen har en riktig vinkel. Om du lurer på hvilken vei filtret skal monteres så er det slik at dieselen som kommer fra tanken skal komme inn på utsiden av filter-fellen.