Når det kommer til hvordan vi skal montere dieseltanken, filtret, slangen, pumpen så er det mange feller å gå i.
Om man gjør noe feil med monteringen av dette så pleier resultatet være sånn at varmeren fungerer bra/greit til å begynne med men etter hvert så drar man på seg problemer som mye røyk, problemer med oppstart og at varmeren din ikke brenner rent grunnet falsk luft osv.
Eksempel på feilmontert slange til dieselpumpe: Denne video viser et typisk eksempel på feilaktig bruk av slange, slangeklemme osv. som resulterer i at pumpen får en dårlig skyveevne og luft blir sugd med i slangene frem til varmeren. Se til sist i videoen hvordan å montere for å unngå dette.
Dieseltanken: Jeg har montert tanker både over og under varmeren og så langt at strekningen frem til dieselpumpen og varmeren ikke er alt for langt så bringer dette ikke med seg problemer. Jeg har hatt opp mot 4,5m lengde på dieselslangen og det finns ingen fasit på akkurat hva som vil fungere for deg men man skal prøve å holde strekket så kort som mulig og høydeforskjellen så lav som mulig.
Om mulig anbefaler jeg alltid å hente diesel fra hovedtanken på båten men helst ikke via det samme filtret som motoren benytter da dette kan lede til at varmeren suger dieselen ut av motoren.
Når du skal montere nippel eller stigerør på dieseltanken er det viktig å ikke montere disse sånn at varmeren henter diesel helt fra bunn da det vil lede til at den suger opp eventuell slam og skit.
Dieselfiltret: Når dieselfiltret skal monteres er det viktig at det ikke blir montert feil vei med tanke på hvilken vei den suger diesel, væsken skal suges sånn at den kommer inn på utsiden av den lille silen inne i filtret.
Filtret skal monteres før pumpen.
Når filtret monteres er det også viktig at det ikke blir montert liggende. Filtret skal monteres oppover eller sidelengs, grunnen til det er at det ikke skal kunne samle seg luftbobler inne i filtret. Hvis dette skjer vil det påvirke varmeren sånn at den genererer mye røyk via eksosen.
Dieselpumpen: Dieselpumpen suger væske slik som bildet viser. Pumpen skal monteres med en vinkel av 35 grader, altså ikke liggende. Hvis pumpen blir montert liggende vil det samle seg små luftbobler inne i pumpen, disse ansamler seg og etter hvert mister pumpen sin sugeevne. Dette gjør at blandingen mellom diesel og luft inne i varmeren blir feil og varmeren vil slutte å varme som den skal samt at du vil se en farget røyk ut av eksosen.
Et annet vanlig problemene med pumpen er at når man først skal starte sin varmer så velger man å bruke prime funksjonen på varmeren i stedet for å suge frem diesel til pumpen. Dette sliter veldig på pumpen da den frem til det kommer in diesel ikke har noe smøring. Lær her hvordan du skal gjennomføre første oppstart.
Dieselslange: Her er det i utgangspunkt to ting som oftest genererer problemer.
- Dieselslangen skal ikke monteres med bøyer hvor eventuelle luftbobler kan samle seg.
- Den tynne harde dieselslangen som følger med varmeren skal ikke skiftes ut med en større slange eller en tykkere slange. Man ville tro at det å skifte ut til en større slange skal gi bedre flyt av diesel gjennom slangen, men virkeligheten er at pumpen da mister sugeevnen sin.
For en mer detaljert guide på hvordan du skal montere din dieselslange, se på denne siden.